Cesta ke zdraví ► Vitamín A

10. června 2012 v 13:42 | Míša*** |  Život a Věda

Když se řekne vitamín A, možná se vám vybaví zrak a mrkev, ale je to jediné k čemu nám vitamín A pomáhá?

C20H30O

ZRAK
Vitamín A působí příznivě na tvorbu RODOPSINU, což je pigment obsažený v oku, který je velmi citlivý na světlo - tudíž umožňuje vidět i za šera. Z nedostatku vitamínu A může vzniknout šeroslepost (špatné vidění za umělého nebo nízkého osvětlení). Kromě toho, při jeho nedostatku vysychají sliznice a při vyschnutí sliznice v očích vzniká riziko požkození rohovky -> až oslepnutí. Také přecitlivělost na světlo může být způsobena nedostatkem.

JINÉ ÚČINKY
Kromě očí působí příznivě také na funkčnost sliznic, růst kostí, krvetvorbu, spermie a vajíčka, je potřebný pro správný vývoj plodu. Bylo dokonce zjištěno, že je prevencí rakoviny (konkrétně lykopen), ale naopak u kuřáků bylo prokázáno, že denní dávka větší než 1 mg způsobuje větší riziko rakoviny.

ZDROJ
Zdrojem vitamínu A jsou červená a oranžová barviva (alfa-karoten, beta-karoten a lykopen). Jeho zdrojem jsou jak rostliny: je například v mrkvi, meruňkách, švestkách, broskvích, v ananasu, rajčatech, paprikách, ale i ve špenátu a kopru, petrželové nati, tak živočichové: Mléčné výrobky, vaječný žloutek, rybí tuk, játra.

Beta-karoten je provitamín A -> to znamená, že to je látka, která není sama vitaménem, ale tělo je schopné si ho z ní vyrobit... proto se doporučuje přijímat v tabletách raději tuto látku, jelikož nadbytek beta-karotenu tělo vyloučí a nedojde k předávkování.

PŘEDÁVKOVÁNÍ => hypervitaminóza
Předávkování potravinami jako ovoce a zelenina ani volně prodejnými vitamíny A prý nehrozí, ale pozor byste si měli dávat v těhotenství, kdy předávkování může mít vliv na správný vývoj končetin plodu. Také pozor při konzumaci jater (medvědích jater), kde je obsaženo opravdu velké množství...100 gramů medvědích jater může být smrtelné. (Naleznete informace o případech s otrávenými polárníky, kteří jedli vnitřnosti ledních medvědů)

Doporučená denní dávka pro dospělého člověka je přibližně 1 mg za den, tato denní dávka může být překročena až 3x než dojde k otravě.

Předávkováním provitamínem A (beta-karotenem) není možné, maximálně se vám kůže zabarví do oranžova (to se využívá v kosmetickém průmyslu - samoopalovací přípravky), jeho nadbytek se totiž uskladňuje v tukových tkáních (v kůži, játrech) a uvolňuje se pouze při nedostatku vitamínu A.

Vitamín A patří do skupiny vitamínů rozpustných v tucích spolu s (D, E, K), takže jeho absorbce do těla probíhá spolu s tuky, bez nich se neumí správně vstřebat.



 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 ~ Bonitka ◡‿◡✿ ~ Bonitka ◡‿◡✿ | E-mail | Web | 10. června 2012 v 14:10 | Reagovat

Hm,tak toto určite využijem ! *///* Mne vitamín A treba predovšetkým preto,lebo mám málo pigmentu :)

2 Barbora Čecháková Barbora Čecháková | E-mail | Web | 10. června 2012 v 14:17 | Reagovat

Tak to zkusím . :) Už jsem zkoušela pár vitáminů, ale moc v ničem nepomohly.

3 Kiyomi Kiyomi | Web | 20. října 2012 v 18:58 | Reagovat

dobrý článok :)

4 Verča Verča | 21. června 2013 v 10:23 | Reagovat

tak zkus Baruš ocutein oční výživu.ta je super.

5 psychiatr psychiatr | Web | 17. června 2015 v 16:38 | Reagovat

Tento skvělý nápad padá právě na cestě :-x

6 skywoka skywoka | Web | 27. září 2016 v 19:47 | Reagovat

účtování půjček ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama